Academica Literatuurprijs

dim balsem

DE MORGEN Hannah van Wieringen sleept met haar eerste roman ‘De Kermis van Gravezuid’ de Academica Literatuurprijs 2014 in de wacht, zo maakte de organisatie gisteren bekend. De Academica Literatuurprijs is de belangrijkste literaire debuutprijs van de lage landen.

Weinig Belgen, veel vrouwen
‘De kermis van Gravezuid’ (Uitgeverij De Harmonie) haalde het in een finale fase van deze 19e editie van de Academica prijs van Ineke Riem’s ‘Zeven pogingen om een geliefde te wekken’ (De Arbeiderspers) en van Naomi Rebekka Boekwijt’s ‘Pels’ (De Arbeiderspers). Aan de prijs hangt, naast een bronzen award en instant naam en faam in de literaire wereld, ook een geldprijs van 10.000 euro vast. Uniek aan de prijs is dat de nominaties wel worden voorgedragen door een vakjury, maar dat de uiteindelijke toekenning van de prijs gebeurt door een lezerspubliek. Op de longlist van dit jaar stonden overigens ook twee Belgen: Griet op de Beeck en Kris van Steenbergen.

Fatalistisch kermisjolijt
‘De Kermis van Gravezuid’ kan best omschreven worden als een verhalenbundel. In een poëtische, maar fatalistische schets van levens en mensen, zet van Wieringen het leven in Noord-Holland neer. Ze vermengt de verhalen van kroegbazen en kermislui met die van een eenzame duiker en een oude klokkenmaker. Met dat van een weduwe die haar overleden man niet goed los kan laten ook, met dat van een stel rotzooi trappende jongeren en met het idylische verhaal van een jong liefdeskoppel. Hoe los van elkaar al deze vertellingen op het eerste gezicht ook mogen lijken, niets is minder waar: stuk voor stuk zijn de kronieken het relaas van levens die verzonken zijn in grote eenzaamheid. Elk verhaal draagt een stukje mysterie, een stukje somberheid, en – vooral – een stukje lotsbepaling in zich. Samen laten ze zien hoe cyclisch het leven in elkaar kan zitten. Hoe zwaar de alles-definiërende kracht van tijd, plaats en ruimte op een mensenleven wegen kan.

Poëtisch vlechtwerk
Om het verhaal niet alleen thematisch, maar ook stilistisch en structureel bij elkaar te houden, bouwt van Wieringen een vast
terugkerende locatie in: de kermis van Gravezuid. De kermis wordt het vibrerende epicentrum waar alle personages en hun fatalistische levensloop zich onherroepelijk met elkaar lijken te verbinden.

Naast het knappe verhalende puzzelwerk en de onderliggende unheimliche thematiek, wordt ook vooral de heerlijk poëtische stijl van van Wieringen door beide jury’s geprezen. Concluderend over ‘De Kermis van Gravezuid’ liet een lezer het volgende horen: “Het boek vertoont prachtig mooi taalgebruik en een heel eigen stijl op hoog niveau. Een modern boek dat ook jongeren zal aanspreken”.

Theater als eerste liefde
Hannah van Wieringen (1982) volgde de opleiding Writing for Performance aan de Faculteit Theater van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Vanaf 2006 nam ze deel aan Gastschrijvers; een schrijflaboratorium van Het Gasthuis. Ze oogstte in het verleden al succes met haar eerste avondvullende stuk ‘Er moet licht zijn’ (2009) bij Toneelgroep Oostpool. Naast haar teksten voor toneel schrijft Van Wieringen ook artikelen en columns voor ELLE en ELLE eten.